شرکت خدمات حسابداری آذر محاسب شبستر

شرکت خدمات حسابداری آذر محاسب شبستر
ارایه خدمات حسابداری و حسابرسی داخلی و تهیه نرم افزارهای حسابداری آموزش حسابداری و... 
قالب وبلاگ

 

طبقه بندی در حسابداری:
دراین درس میخواهم مبحث جدیدی رو شروع کنم که در اصل ادامه چرخه حسابداری است.
همونطوری که در درس های قبلی گفته شد حسابداری عبارت است از: فن ثبت، طبقه بندی، تلخیص (خلاصه کردن) و گزارش دهی فعالیت های مالی یک مؤسسه در قالب اعداد و ارقام قابل سنجش پول و تفسیر نتایج حاصله از آن می‌باشد.
پس میشه گفت مراحل اصلی حسابداری شامل:
۱- ثبت
۲- طبقه‌بندی
۳- خلاصه‌کردن
۴- گزارش دهی و تفسیر نتایج است.
 فن ثبت: کلیه فعالیت‌های مالی یک مؤسسه، روزانه در دفتری بنام دفتر روزنامه ثبت می‌شود.
طبقه‌بندی: در این مرحله حسابدار حداقل هفته‌ای یک بار اطلاعات را از دفتر روزنامه به دفتر دیگری به نام دفتر کل منتقل می‌کند.
خلاصه‌‌کردن: در این مرحله از مانده حساب های دفتر کل به ترتیب خاصی گزارش گرفته میشه که به آن اصطلاحاً تراز آزمایشی می‌گویند.
گزارش دهی و تفسیر نتایج: در این مرحله حسابدار از مانده حساب ها گزارشات مختلفی برای مدیریت و یا استفاده کنندگان دیگر از اطلاعات مالی تهیه کرده و آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند مثل: تهیه کردن صورت‌های مالی اساسی که عبارتند از صورت سود و زیان – صورتحساب سرمایه و ترازنامه.
تا به اینجا کلیه مطالبی که گفته شد مربوط به قسمت ثبت در تعریف حسابداری بود حالا میخواهیم بپردازیم به قسمت طبقه بندی که برای این کار در دفتر کل شروع می کنیم به افتتاح حساب های لازم و گردش هر حساب را با توجه به ثبت های زده شده در دفتر روزنامه اگر بدهکار باشه در قسمت بدهکار و اگر بستانکار باشه در قسمت بستانکار می نویسیم و در قسمت مانده ما به التفاوت مبالغ بدهکار و بستانکار رو می نویسیم. این کار رو طبق تعریف حسابداری در بالا، طبقه بندی میگن یعنی انتقال اطلاعات مالی از دفتر روزنامه به دفتر کل.
* به دفاتر روزنامه و کل اصطلاحاً دفاتر قانونی میگویند.
 
نمونه سند و دفاتر حسابداری :
در این پست تعدادی از فرم های حسابداری ( نمونه سند و دفاتر حسابداری ) رو برای آشنایی شما قرار دادم. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره.
* جهت یادآوری باید عرض کنم که معمولاً پیش از اینکه یک معامله با رویداد در دفتر روزنامه ثبت بشه ابتدا در فرمی به نام سند حسابداری کد حساب های بدهکار و بستانکار مربوطه زده میشه و اسناد و مدارک به اون ضمیمه شده و پس از گرفتن امضاهای مجاز اطلاعات اون وارد دفتر روزنامه میشه.
** همچنین لازم به توضیح است که: از دفتر معین برای نگهداری ریز یک حساب مثل بدهکاران و بستانکاران استفاده میشه.
مفهوم ماهیت در حسابداری :
در اینجا بهتر دیدم قبل از ادامه مباحث جدید، مقداری در رابطه با مفهوم ماهیت در حسابداری توضیح بدم.
در حسابداری هر حساب دارای یک ماهیت یا ویژگی است یعنی حساب ها ماهیتاً یا بدهکار هستند و یا بستانکار. حالا دونستن این ماهیت به چه درد میخوره انشاءالله زمانی که با حسابداری مقداری بیشتر آشنا شدید به اهمیت اون پی خواهید برد و متوجه خواهید شد که ماهیت حساب ها از بحث دو طرفه بودن حسابداری نشات گرفته و کنترل بعضی از حساب ها با دونستن ماهیت اون حساب انجام میشه.
برای روشن شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید:
حساب صندوق رو در نظر بگیرید. افزایش حساب صندوق، در بدهکار است یعنی با وارد شدن پول به صندوق این حساب بدهکار میشه و کاهش اون بستانکار است یعنی با خارج شدن پول از صندوق، بستانکار میشه. حال باید توجه داشته باشیم که در یک صندوق یا پول هست یعنی مانده اش بدهکار است و یا پول نیست و مانده اش صفر است و هیچ وقت امکان ندارد که مانده یک صندوق منفی باشد. پس نتیجه می گیریم که حساب صندوق ماهیتش بدهکار است. همینطور تمام حساب های دارایی ماهیتشون بدهکار است.


[ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:اصول حسابداری 1 ،آموزش حسابداری , ] [ 10:41 ] [ شرکت خدمات حسابداری آذر محاسب ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ شرکت خدمات حسابداری آذر محاسب شستر خوش آمدید. در صورت نیاز لطفا به ادرس شبستر جاده وایقان پایین تر از دادگستری جنب فلکه مراجعه یابا شماره های زیر تماس بگیرید. 09149039210 42428737 041 به مدیریت اکبر خلیلی نمایندگی فروش نرم افزار حسابداری هلو
خريد آسان
آرشيو مطالب
آبان 1394
مهر 1394
بهمن 1393 شهريور 1393 خرداد 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 85
بازدید کل : 72750
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1


متحرک کردن عنوان وب